ČO ČÍTAŤ: Hana (Alena Mornštajnová)

Keby som vopred vedela, o čom presne táto kniha je, nikdy by som si ju kvôli jej náročnej tematike - holokaustu - asi neprečítala. No i napriek mojej nevedomosti som jej dosť dlho odolávala. Dosť dlho na to, koľkokrát som natrafila na nejakú výbornú recenziu alebo jej fotku na instagrame. A potom som ju v jeden pekný deň počas prázdnin u babiny začala čítať a nevedela sa od nej odtrhnúť. Bavila ma až tak, že som sa kvôli nej pozabudla na lehátku a slnko ma neskutočne spálilo. Čítala som ju v aute, aj keď mi býva pri čítaní v aute často zle. Čítala som ju do neskorej noci a potom som mala nepríjemný pocit, keď som potme išla do kúpeľne a zľakla sa uteráku zaveseného nad vaňou.
"O minulosti musíme vědět co nejvíce, abysme neopakovali stále stejné chyby. Jednotlivé události spolu vždycky nějak souvisí, zapadají do sebe a vyúsťují v další dění. Jen pochopení souvislostí je cestou, jak se může lidstvo pohnout dopředu."
hanakolaz
"Žijeme ve dvacátém století,“ odpovídala matka. „Doba pogromů je pryč. I kdyby byla válka, ženám a dětem nikdo neublíží.“
Autorka rozpráva príbeh troch generácií jednej rodiny židovského pôvodu. Je to príbeh smutný a tragický, pretože sa dotýka obdobia Druhej svetovej vojny, opisuje ich život pred, počas a po vojne. No Alena Mornštajnová píše s takou zvláštnou ľahkosťou, že som nedokázala prestať čítať i napriek tomu, že o všetkých tých zverstvách páchaných na Židoch bežne čítať nezvládam. Štýl písania mi naozaj sadol a určite siahnem aj po niektorej z jej ďalších kníh. Nechcem vám povedať, o čom presne kniha je, pretože by to podľa mňa každému pokazilo pôžitok z čítania. Najlepšie je nevedieť, do čoho idete a postupne si dávate dokopy všetky informácie a skladáte si túto pomyselnú skladačku, ktorá má na obale môj najobľúbenejší zákusok. Nech vás však ten krásny venček nepomýli - Hana má trpkú príchuť.
"Z knihovničky vytáhla Tolstého tlustou knihu, z níž se lidstvo stejně nepoučilo, protože ti lidé, kteří čtou klasiky, jsou dost chytří, aby chápali nesmyslnost války i bez líčení její krutosti, a ti, kdo by se poučit potřebovali, po žádné z moudrých knih nikdy nesáhnou."
IMG_20200710_174158

"Čas proměnil hluboký smutek v tichou lítost."

Comments

  1. Nad přečtením této knížky přemýšlím už vážně dlouho, vypadá opravdu dobře :)

    One Loving Girl

    ReplyDelete
  2. I ja som na knihu už párkrát narazila na Instagrame, no doteraz bola len na spodných priečkach môjho to-read listu, ale presvedčil ma úvod tvojho článku! Takže hneď vyskočila medzi prvé a určite po nej siahnem čo najskôr)

    SIMPLY BERENICAFacebook PageREAD ABOUT "5 MUST READ TIPS FOR NEW VEGANS"

    ReplyDelete
  3. O knížce jsem toho už hodně slyšela, ale ještě jsem ji nečetla. Přiznám se, že tuhle náročnou literaturu moc nemusím. Myšleno jako psychicky náročnou. Viděla jsem Terezín i Osvětim a úplně stačilo...

    WantBeFitM

    ReplyDelete

Post a Comment

thank you for your comments!