V KUCHYNI | Ovsené vločky

Možno by ste čakali, že tento článok začnem vetou ako "ovsené vločky milujem odmalička", no opak je pravdou. Cestu k týmto lisovaným semenám ovsa som si hľadala veľmi dlho. Všetci blogeri aj neblogeri už slintali nad miskami ovsenej kaše každé ráno a ja som len rozmýšľala, či ju okúsim aj ja. Trvalo mi asi dva roky, kým som vyskúšala a navarila rôzne podoby ovsenej kaše, kým som ju vymastrovala do dnešnej podoby (aj keď fotogenická nie je stále. hmm), s ktorou som maximálne spokojná (recept nájdete na konci článku).

DSC_5020

V dnešnej dobe genetickej modifikácie potravín, vraj zázračných produktov a obrovskej kontroverzie, čo sa snáď každej potraviny týka, celý internet rozmýšľa, či sú tie ovsené vločky vlastne zdravé alebo nie. Nie som odborník, no myslím si, že pri každej veci platí všetkého veľa škodí a z vlastnej skúsenosti vám ovsené vločky odporúčam zaradiť do vášho jedálnička.

ovsené vločky a ich zázračné vlastnosti.

  1. stabilizujú hladinu cukru v krvi - znižujú riziko cukrovky - a pomáhajú bojovať proti vysokému krvnému tlaku
  2. majú vysoký podiel vlákniny, vitamínu E, K a B, medi, železa, vápnikuhorčíka, atď.
  3. pozitívne vplývajú na hladinu cholesterolu v krvi
  4. majú antioxidačné účinky, pomáhajú posilňovať imunitný systém
  5. pomáhajú bojovať proti pocitu úzkosti, poruchám spánku a depresii
  6. na 100g obsahujú viac bielkovín ako vajcia (až 17g)
  7. môžete nimi skúsiť zmierniť ekzém, akné či iné kožné ochorenia

Ovsené vločky sa dajú použiť snáď na tisíc spôsobov. Pripravíte z nich kašu, granolu, pridať ich môžete do koláčov, jogurtu, či si skúsiť uvariť na obed ovsené fašírky. Možností je veľmi veľa a je už na vás, na čo pri blúdení internetom narazíte.

ovsenakasa

môj najobľúbenejší recept na ovsenú kašu.

DSC_5014
potrebujeme: 
    • vločky a mlieko (voda) v pomere 1:2
    • kakao
    • čokoláda (aspoň 70%)
    • chia semienka / kokos / orechy, ...
    • ovocie
príprava:
  1. Do hrnca si dáme zovrieť mlieko (ja dávam jeden hrnček na jednu porciu) s jednou polievkovou lyžicou cukru a čajovou lyžičkou kakaa.
  2. Keď nám mlieko začne vrieť (pozor, aby neprihorelo k hrncu!), pridáme doň vločky (dávam polhrnčeka).
  3. Neľakajte sa, keď sa vám kaša bude zdať spočiatku riedka, ona postupne zhustne aj po dovarení. Stále ju miešajte. Ak by to bolo kritické, prisypte ešte trocha vločiek.
  4. Vločky zmäknú veľmi rýchlo, takže kašu odstavíme zo sporáka, keď nám bude vyhovovať jej konzistencia.
  5. Podľa preferencií do nej hneď zamiešame pár tabličiek horkej čokolády (aspoň 70%, s ostatnými mám skúsenosť, že sa mi nechceli rozpustiť).
  6. Ozvláštnime si ju podľa seba. Ja do nej pridávam najčastejšie chia semienka, orechy alebo kokos, či ovocie. To by sa však s kašou vraj nemalo kombinovať, pretože robí potom v bruchu šarapatu ;) Preto sa túto kombo snažím často obmedziť.
Kašu si môžete pripraviť aj večer vopred, no ja ju preferujem teplú. Zasýti ma na asi 4 hodiny a najviac ju ocením po rannom behu (alebo v škole pred nultou hodinou. haha)

a ktoré ovsené vločky mám najradšej?

Vyskúšala som ich už naozaj veľa, na fotke môžete vidieť tie, ktoré mám práve doma. Teda takmer.
Tie vľavo sú asi tie najklasickejšie, ktoré sa dajú zohnať takmer v každom obchode. Boli prvé, z ktorých som si kašu začala pripravovať a mám ich celkom rada. 
Tie v strede sú z Lidl-a a momentálne mám doma ešte rovnakú značku, len viaczrnných (sú vážne super!). Sú moje druhé najobľúbenejšie, pretože sú naozaj jemné a ľahko sa rozvaria.
Tie vpravo boli z núdze cnosť, keď som nijaké nemala, no až tak veľmi ich neobľubujem, no do koláčov sú fajn.
Moje najobľúbenejšie emco, ktoré mi vyhovujú vo všetkom. Tie však momentálne doma nemám.

DSC_5016
Okrem ovsených vločiek dnes už zoženiete takmer hocijaké - ryžové, pohánkové či špaldové. Zatiaľ som okrem ovsených skúšala len pohánkové a ak vám nevadí špecifická chuť (a vôňa) pohánky, určite sa po nich oplatí siahnuť.



A čo vy a vločky? Obľubujete ich alebo nie?

Comments

  1. Já jsem si taky cestu k ovesným vločkám hledala poměrně dlouhou dobu, ale poslední měsíce jsem si je celkem oblíbila a už si nedovedu představit, že bych je doma němala :)

    Another Dominika

    ReplyDelete
  2. Vlastne mi ani nenapadlo, ze su to rozdrvene (rozlisovane naparane) zrna.

    ReplyDelete

Post a Comment

thank you for your comments!